Vad äter du när du dricker alkoholhaltiga drycker? Jag syftar inte på vilka är dina favoritkombinationer mellan rätter och viner, men den typ av mat som du vanligtvis konsumerar när du dricker alkohol, är de samma och i samma mängd som när du dricker drycker som inte innehåller alkohol? Ta reda på vad en studie har upptäckt i detta avseende och berätta om du tror att samma sak händer dig.

En nyligen genomförd studie utförd av forskare vid National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism i USA har kommit fram till att de livsmedel som både män och kvinnor väljer de dagar de dricker alkoholhaltiga drycker tenderar att vara mindre hälsosamma.

For att komma fram till dessa data, som published online den 27 mars i The American Journal of Clinical Nutrition , övervägde forskarna data från en nationell hälso- och livsstilsundersökning som genomfördes i USA mellan 2003 och 2008, där mer än 1 800 personer svarade på en kostenkät under två dagar, under en period av 10. En av dessa dagar hade de druckit i genomsnitt två eller tre portioner av en alkoholhaltig dryck (vanligtvis vin eller öl) och under den andra hade de inte druckit någon alkohol.

Genom att utvärdera resultaten fann forskarna att den dagen de drack alkohol konsumerade männen cirka 400 fler kalorier än när de inte hade gjort det. Kvinnor konsumerade under tiden cirka 300 fler kalorier än den dag de valde alkoholfria drycker. Hos dem är det möjligt att ökningen av kalorier kom från själva drycken, men när det gäller män anses det att mellan 100 och 200 kalorier kom från maten.

Dessutom var både mängden och typen av mat som valdes olika de dagar deltagarna drack alkoholhaltiga drycker. Till exempel åt männen mer potatis och kött när de drack, och de och deras kvinnor åt mindre mjölk och 9 procent mer fett.

Kom ihåg att alkoholhaltiga drycker är naturligt höga i kalorier och kan sabotera din kost när som helst på året. Dessutom har dess konsumtion kopplats till olika sjukdomar, såsom cancer eller vissa hjärtproblem .

Tänk på det i några minuter, vad konsumerar du när du dricker alkohol? Du kanske inte bara lägger till dina egna kalorier från drycken, utan också kalorier från mat med högre kalorier och mindre näringsrik mat.

Därför, om du ska konsumera alkoholhaltiga drycker, kom ihåg att du bör göra det med måtta, det vill säga max två drinkar eller drinkar per dag om du är en man 65 år eller yngre och en drink eller drink per dag om du är kvinna eller om du är en man 66 år eller äldre. Tänk på att ett glas eller shot motsvarar 12 ounces eller 35 milliliter öl, 5 ounces eller 148 milliliter vin eller 1,5 ounces eller 44 milliliter destillerad sprit.

Och om du vill skåla med hälsosammare alternativ, här är några förslag. Notera och njut av:

  • Sockerfri läsk, ett val som kan vara praktiskt och enkelt men det är inte det mest näringsrika .
  • Naturliga frukt- eller grönsaksjuicer. De ger vitaminer och mineraler men också kalorier, så ta dem med måtta, undvik att tillsätta socker och om de innehåller mjölk, använd lättmjölk.
  • Skumma eller lättmjölk (kan vara soja eller soja) och andra mejeriprodukter, såsom yoghurt med låg fetthalt eller låg fetthalt. Som med juice, var försiktig med mängden och kalorierna de kan lägga till din kost.
  • Iste av alla slag (svart, grönt, ört), snyggt eller med en skvätt citron. Prova smaker tills du hittar din favorit. Var bara försiktig med socker och försök om möjligt undvika det.
  • Naturligt tillsatt smaksatt vatten. Det ger inga kalorier och håller dig hydrerad. Du kan göra den med färska frukttärningar (som apelsin, vindruvor eller mango) eller en fryst jordgubbe, samt kvistar av mynta eller en skiva lime, citron eller gurka.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here