Vill du se hur bio under covid-19 ser ut? Ta bara en titt på lineupen för filmfestivalen i Berlin 2022. Filmer som Francois Ozons Peter von Kant , Claire Denis’ Fire (aka Both Sides of the Blade ) och Graham Moores The Outfit , med sina små skådespelare, innehöll uppsättningar och begränsade platsinspelningar, ger en glimt av en ny biograf från covid-eran.

Naturligtvis, förra årets online-bara Berlinale debuterade Radu Judes Golden Bear-vinnare Bad Luck Banging eller Loony Porn , en film som inte bara spelades in under den första COVID-lockdownen, utan en som använde dåtidens galenskap, inklusive uppkomsten av antisocialt beteende och konspirationsteorier, som inspiration för dess galna intrig och stil.

Strikta regler för coronaviruset i Frankrike förra året tvingade både Ozon och Denis att skjuta upp planer på större och mer expansiva projekt.

“Det var under den franska lockdownen när alla franska regissörer undrade om vi kunde fortsätta att göra filmer och under vilka omständigheter”, konstaterade Ozon vid presskonferensen för Peter von Kant i Berlin. Hans lösning var att anpassa Petra von Kants bittra tårar, en scenpjäs och film från 1972, av den avlidne, legendariske tyska regissören Rainer Werner Fassbinder.

Ozons film, som togs varmt emot av Berlins publik och kritiker när den öppnade festivalen i torsdags, visar tydligt sitt teatrala ursprung. Bortsett från en handfull exteriörbilder sker all action i Peter von Kant i en expansiv, godisfärgad lägenhet som var tänkt att utspelas i Köln 1972, men helt och hållet tagen på en bakgård i Paris.

I Denis fall, Robert Pattinsons COVID-19-infektion, och de resulterande förseningarna som den orsakade för inspelningen i London på Warner Bros. The Batman , innebar att den brittiske skådespelaren inte kunde återgå till sin High Life -regissör för Centralamerika-uppsättningen The Stars at Noon .

“Allt blockerades eftersom viruset kom,” konstaterade Denis. “Så jag pratade med min producent och med [ Fire- stjärnorna] Vincent [Lindon] och Juliette [Binoche]. De hade aldrig varit med i en film tillsammans, så vi skrev den här historien och spelade in den under instängningen och avstängningen [i Paris].”

Even Focus Features The Outfit , den enda studiostödda titeln i Berlin 2022 – serien, är lika bestämt återhållsam i sin uppsättning som huvudrollsinnehavaren, Oscarsvinnaren Mark Rylance, är i sitt framträdande. En action-thriller – Rylance spelar Leonard, en expertskräddare som tar sig an mobben i 1950-talets Chicago – filmen utspelar sig helt i de tre rummen i Leonards butik.

 

 

“På grund av pandemin var det vettigt att filma i London nära Mark Rylance,” sa Outfit- chefen Graham Moore till THR . “Vi visste att vi kunde bygga den uppsättningen var som helst.”

Till slut lät Moore uppsättningen bygga från grunden på en ljudscen i en liten studio ungefär ett kvarter från Wembley Stadium.

Dessa covid-era filmer kan komma ihåg som bara en fotnot i biografhistorien. Redan nu lyfter länder över hela världen restriktionerna och internationella resor har återupptagits, vilket gör större och mer expansiva produktioner enklare.

“Vi spelade Expendables 4 över tre länder med en enorm roll och hade noll problem, noll covid-infektioner,” konstaterar Millennium Films medpresident Jonathan Yunger, som kommenterar det senaste inlägget i actionserien med Sylvester Stallone, Jason Statham, Megan Fox och Tony Jaa.

Men rädslan för en ny stam av coronaviruset eller infektionstopp – som den i Australien tidigare i år som stoppade inspelningen av Universals romantiska komedi George Clooney/Julia Roberts Ticket to Paradise – betyder att producenter bygger in covid-beredskap i sina budgetar och samtalsblad.

Ett mer bestående arv än små skådespelare och innehållsrika berättelser kan vara virtuell produktion. För sin kommande Red Sonja -omstart har Millennium byggt en virtuell verklighetsstudio, baserad på Epic Games Unreal Engine-teknologi, på sin Nu Boyana-backlot i Bulgarien. Tysklands Studio Babelsberg har en toppmodern LED-studio som användes vid produktionen 1899 , den nya Netflix-serien från Dark – skaparna Jantje Friese och Baran bo Odar (deras produktionsbolag Dark Ways driver VR-studion tillsammans med Babelsberg) .

“Pandemin hade en enorm inverkan på produktionen och säkerheten var en viktig faktor”, säger Amir Endalah, VD för The Other End, ett Toronto-baserat produktionshus som inom kort öppnar en 10 000 kvadratmeter stor virtuell produktionsscen i norra delen av staden. . “Vi ser att många projekt visar intresse eftersom ordet på gatan är att [VR] är en säker miljö.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here