Nacksmärta är ett vanligt problem med många möjliga orsaker. Dålig hållning, att böja sig över en dator, artrit, whiplash och muskelspänningar från enkla saker som att läsa i sängen eller gnissla tänder kan alla utlösa nacksmärta. När nackmusklerna blir trötta och ansträngda kan smärta vara det första symptomet.

Som tur är finns det flera saker du kan göra för att hjälpa till. Självterapi är bara en metod, och den är ofta bäst i kombination med manuell terapi.

Nackspärr : Kiropraktisk behandling kan hjälpa dig vid nacksmärta. Här är tre former av självterapitekniker som din kiropraktor kan ordinera för dig att göra hemma för att lindra din nacksmärta:

1) Sträckning: Det finns några muskler som ofta är förknippade med smärta i övre delen av ryggen och nacken. Här är ett par sträckningar som du kan göra under dagen för att hjälpa till att minska din smärta.

Stretch #1: Sittande eller stående med en avslappnad hållning, håll axlarna nere och för vänster öra mot vänster axel. Du bör känna en sträckning på höger sida av nacken. Upprepa sträckningen på andra sidan och håll sträckningen i 10 sekunder, totalt tre repetitioner per sida.
Stretch #2: Sittande eller stående med en avslappnad hållning, håll axlarna nere och luta huvudet så långt fram som möjligt och rikta sedan höger öga mot utsidan av vänster knä. Använd din vänstra hand på huvudet för att skapa mer stretch. Du bör känna denna sträckning på höger sida av övre delen av ryggen. Upprepa sträckningen på andra sidan och håll sträckningen i 10 sekunder, totalt tre repetitioner per sida.
2) Stärk: En enkel övning som du kan göra hemma för att hjälpa till med nacksmärtor är hakpinnar. Chin tucks arbetar med att stärka de djupa nackmusklerna. Denna övning kan utföras stående eller liggande. Om du står, se till att du står med en neutral hållning och dra sedan aktivt hakan bakåt, som för att skapa en dubbelhaka. Om du ligger ner trycker du försiktigt in bakhuvudet i kudden och skapar en dubbelhaka. Håll kvar någon av variationerna i 10 sekunder och upprepa tre gånger.
3) Viktigast av allt… håll dig i rörelse!

Det är viktigt att se till att du inte stannar i en position för länge; sittande eller stående. Om din dag innebär långvarigt stillasittande, se till att stå upp och ta promenadpauser. Om ditt arbete innebär långvarigt stående, försök att ta sittpauser under dagen och se även till att du tar gångpauser. Rörelse är nyckeln! Du kan också ladda ner appen Straighten Up Canada för dagliga övningar som hjälper dig att hålla dig i rörelse.

I sällsynta fall kan nacksmärta vara ett tecken på något allvarligt. Sök omedelbar vård och tala om för din kiropraktor om din nacksmärta åtföljs av svår huvudvärk, skottande smärta i axeln eller armen, domningar eller förlust av styrka i armar eller händer, problem med att tala, svälja eller gå, suddig syn eller förlorad balans.

När bör jag överväga kiropraktisk vård?
Om du har nacksmärta bör du kontakta en kiropraktor för en bedömning. Din kiropraktor kommer att rekommendera en behandling som är specifik för dig och som kan omfatta ryggradsjusteringar, ledmobilisering, muskelavlastningstekniker, muskelstimulering, terapeutiska övningar och livsstilsråd. De flesta människor svarar bra på behandlingen och återgår snabbare till sina vanliga aktiviteter än att vänta ut den.

Kiropraktor Tumba

Kiropraktor Tumba – Kiropraktorvård har sitt behandlingsrum på Grödingevägen 49A.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here