Veckor innan den ens lanseras, CNN :s streamingtjänst, CNN+, en strategisk pivot. Med CNN-chefen Jeff Zuckers avgång den 2 februari efter avslöjandet av en relation med CNN:s marknadschef Allison Gollust, och med Discoverys övertagande av WarnerMedia som väntas avslutas under de närmaste månaderna nu när amerikanska tillsynsmyndigheter har gett grönt ljus, insiders. ifrågasätter vad som händer härnäst för den kommande tjänsten.

Specifikt satsar CNN+ på en affärsmodell som redan ifrågasätts internt hos nyhetsjätten, och en programserie som har Zuckers fingeravtryck hela tiden. Med andra ord, allt från hur CNN+ säljs till program som kommer att underbygga dess erbjudande kommer sannolikt att stå inför ny granskning när Discovery tar ledningen och en ny vd är på plats.

CNN+ drev redan en unik strategi. Medan resten av WarnerMedia fokuserade på att bygga ut HBO Max, valde CNN att lansera sin egen separata streamingprodukt, med den specifika prispunkten och lanseringsdatumet fortfarande TBD. En CNN-källa som är bekant med planerna säger dock till The Hollywood Reporter att företaget genomför marknadsundersökningar kring att bilda ett paket med HBO Max, och att även om ett sådant erbjudande inte skulle vara tillgängligt vid lanseringen, förväntades det inte alltför -avlägsen framtid.

Faktum är att ett medföljande CNN+ verkar “oundvikligt”, som en källa uttryckte det. Och kommentarer från både AT&T:s vd John Stankey och Discovery:s vd David Zaslav den 4 februari föreslog att Discovery, som kommer att övervaka CNN när sammanslagningen avslutas, håller med.

“De har en fantastisk produkt i lager. Jag tror att det kommer att börja driva lite innovation. Jag tror att de bästa dagarna av CNN fortfarande ligger framför det, säger Stankey till CNBC i en intervju. “Jag tror att David Zaslav har idéer om var han vill ta tillgången och vad han vill göra som ett resultat av det.”

Zaslav utökade den tanken i sin egen CNBC-intervju några minuter senare. Efter att ha noterat utbudet av företag, från Discovery till Warner Bros. till CNN, sa Zaslav att “att sätta ihop allt [är] verkligen formidabelt, och det är spännande.”

“Vi har spenderat mycket tid på att fundera på vad vi kan göra, men det kommer,” tillade han. “Fler och mer när konsumenter funderar på vart de vill åka, de vill inte gå till åtta eller nio olika platser, och de kommer inte att betala för flera olika alternativ.”

 

 

Med andra ord, en kombinerad Warner Bros. Discovery med tre olika streamingtjänster (HBO Max, CNN+ och Discovery+) är inte trolig. Istället är pjäsen ett större, djärvare erbjudande, där Discoverys vd David Zaslav nyligen noterade att nyhetsinnehåll är något som folk återvänder till varje dag (“en enorm skillnad”), vilket kan hjälpa till med churn när företaget kämpar för att ansluta sig till Netflix och Disney i toppskiktet av streamingjättar.

“Jag tänker riktningsmässigt, det är absolut vad vi behöver göra,” sa Zaslav. “Målet är att CNN ska synas överallt i världen på alla enheter, så folk går upp på morgonen och de kommer att vända sig till oss för vad som händer i deras land och vad som händer runt om i världen. Det är kraftfullt, det skiljer mot en Netflix eller en Disney.”

Disney, å sin sida, erbjuder vad de kallar “Disney Bundle” av Disney+, Hulu och ESPN+ till rabatt. Men när Disney har fått full kontroll över Hulu från Comcast, förväntas det allmänt överväga ett erbjudande som kombinerar den mer vuxna maten från Hulu (inklusive ABC News-program) med Disney+. Om Discovery följer det tillvägagångssättet eller helt enkelt slår samman allt till en “supertjänst” återstår att se.

Netflix, naturligtvis, har dokumentär mat men undviker känd som nyhetsprogram.

Det bör noteras att Zucker spelade en avgörande roll i utvecklingen av CNN+, och hans avgång kunde inte ha kommit vid en mer olämplig tidpunkt för tjänsten, som slutför sådana nyckelelement som lanseringsdatum, prissättning och marknadsföring. En källa säger att de trodde att Zucker, som från början planerade att avgå i slutet av 2021, stannade till stor del så att han kunde övervaka lanseringen av streamingtjänsten. Andrew Morse, den verkställande chefen som övervakar CNN+, sa om tjänsten: “Detta är den viktigaste lanseringen för CNN sedan Ted Turner lanserade nätverket i juni 1980,” och den synpunkten delades av personalen.

Zucker tog en aktiv roll i att hjälpa till att skapa CNN+, tillägger en annan källa, och engagerar sig personligen i rekryteringen av personer som Fox News-ankare Chris Wallace (som källor säger riktar in sig på en nyhetssändning tidigt på kvällen, en viktig del av det dagliga nyhetsschemat) och ge feedback om programutveckling när nya och nuvarande CNN-talanger började formulera program och koncept. (CNN lanserade en ny annonskampanj för Wallace den 8 februari, som avslöjade ankaret via spotlight och förklarade för tittarna: “Vi har mycket att prata om.”)

Morse, det bör noteras, ses som den mest troliga interna kandidaten att ersätta Zucker, någon som skulle kunna ge en viss kontinuitet samtidigt som han lutar sig åt digitalt. Naturligtvis kommer det beslutet att fattas av Discovery, och om Discovery ser Zuckers avgång som en “nystart” – som CNN:s Brian Stelter rapporterade den 6 februari – kan en extern kandidat vara det mest troliga resultatet. När amerikanska tillsynsmyndigheter godkänt affären den 9 februari kan Discoverys CNN-strategiplanering nu börja.

“Jag tror att det ligger i Davids bästa intresse att agera med en känsla av brådska när det gäller att ge den synlighet,” sa WarnerMedias vd Jason Kilar till CNN-ankare och korrespondenter den 7 februari i ett spänt möte om Zuckers avgång, en inspelning av vilken var erhållen av THR .

Men Kilar, som var grundande VD för Hulu och som stod i spetsen för HBO Max-pivoten, har också spenderat mer tid på CNN+-projektet.

I en tweet bara ett par timmar före Zuckers avgång, kommenterade Kilar intäkterna från The New York Times, skrev: “Tvärtemot konsensusuppfattningen för inte så länge sedan, tror jag att data visar att internet har varit en av de bästa sakerna att någonsin “hänt” med NYT”, och tillade att som ett resultat var han “exalterad för [CNN+].”

Med Zucker borta, och Kilar förväntas avgå inte långt efter att sammanslagningen stängts, kommer Discoverys CNN-strategi att få ännu större betydelse. Men en sak som sannolikt inte kommer att förändras på kort sikt är CNN+:s programutbud, en blandning av dokumentär och oskrivet pris, tillsammans med nyhetstimmar. “CNN+ är fortfarande på rätt spår. Det är fullt finansierat. Teamet är extremt heads-down och fokuserat”, sa Kilar till CNN-anställda på personalmötet.

Till skillnad från CNN:s linjära kanal, som har chyrons som skräller “Breaking News” eller “Happening Now” varje timme på dygnet, utvecklas CNN+:s nyhetsprogram med en förväntning om att många människor inte kommer att titta live, och att vissa kan titta på timmar (eller jämna dagar) senare.

Det är därför Wallaces show förväntas luta sig mot nyhetsintervjuer som fortfarande har en viss hållbarhet, med tidigare ESPN-stjärnor Cari Champion och Jemele Hill som debatterar och diskuterar sport, kultur och politik i ett veckoformat; Dr. Sanjay Gupta undervisar i “minimedicinska klasser”; och Don Lemon provar en talkshow.

Naturligtvis, om det kommer stora nyheter kommer CNN+ att täcka det live, men bördan för täckning förväntas bli högre. Och med Zuckers engagemang i CNN+:s lanseringsprogram, finns det också möjligheten att Discovery kommer att försöka svänga till något nytt efter att sammanslagningen är klar. Visst kan många av Discoverys interna dokumentärer och reseshower passa bra under CNN-paraplyet tillsammans med CNN:s dokument och program som Anthony Bourdain: Parts Unknown .

Faktum är att Anthony Bourdain-effekten är en underström av CNN+:s program som kan spåra sig tillbaka till Zuckers första månader på CNN. Bourdain’s Parts Unknown debuterade bara tre månader efter att Zucker började som CNN:s president 2013, och det skulle fortsätta att bli en av dess största hits ända fram till programledarens död 2018. Reseskildringen, som såg kocken resa jorden runt och äta gott mat och att prata med lokalbefolkningen, skulle fortsätta att definiera CNN:s ursprungliga seriestrategi. Och dess inverkan kommer att märkas på CNN+: Tjänsten kommer att ha hela Bourdain-biblioteket, och ett av dess första original kommer att vara ytterligare en reseskildring ( Searching for Mexico , värd av Eva Longoria).

Streamingtjänstens första matshow, värd av kocken och författaren Alison Roman, kommer också att vara en del av Bourdain-linjen: Den kommer att produceras av Parts Unknown produktionsoutfit Zero Point Zero.

På Parts Unknown -seriens premiärfest 2013 på Porter House i New Yorks Time Warner Center, uttryckte Bourdain spänning för den här reportern över möjligheten att CNN:s resurser skulle få honom till platser som han inte hade tillgång till tidigare, och bävan över att erkänna att hans programs format var ett avsteg från vad CNN var känt för.

Nästan ett decennium senare är det klart att Bourdains bävan var ogrundad. Formatet – och Bourdains inflytande – kommer istället att vara en bärande del av CNN:s satsning på strömmande, överlägsna Zucker, som 2013 sa att han ville att serier som Bourdains skulle tjuvjaga “tittare som tittar på platser som Discovery.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here