För många teaterbesökare kommer denna recension bara att verka överflödig efter rubriken ovan. Två av Broadways mest älskade stjärnor medverkar i en fantastisk amerikansk musikkomedi för att befria oss från vår covid-död. Återupplivandet av The Music Man var planerat långt före pandemin, men dess år försenade ankomst tjänar bara till att få det att verka mer nödvändigt för ett hårt misshandlat Broadway i stort behov av andelyft. Produktionen verkar inte så mycket som ett teaterföretag som en public service, om man omdefinierar public service till att behöva betala hundratals dollar för en plats.

Är det värt det? Tydligen så, för de många människor som med glädje har bidragit till en förhandsförsäljning på – om man kan tro Vanity Fair – cirka 50 miljoner dollar.

På ett sätt är det mest kreativa inslaget i denna väckelse som ursprungligen producerades av Scott Rudin (som var tvungen att dra sig ur efter att han i princip blivit avbruten) affären som fick det att hända. Återskapa formeln för hans megalyckade återupplivande av Hello, Dolly! Med Bette Midler i huvudrollen kastade Rudin den suveränt bankable Hugh Jackman i en roll som till synes skräddarsydd för honom: den förtjusande bedragaren Harold Hill, som lyckas vinna över en hel stad i Iowa genom ren vilja och karisma. Lägg till den bedårande, mångbegåvade Sutton Foster som första bibliotekarien Marian till mixen, och…ka-ching!

Inte för att produktionen någonsin tycks rulla på sin härstamning. Återförenade efter Dolly är regissören Jerry Zaks , koreografen Warren Carlyle och scen- och kostymdesignern Santo Loquasto, som har gjort sitt bästa för att återskapa vintage Broadway-stil. Showen innehåller en enorm ensemble, som bryter sig in i utarbetade produktionsnummer med regelbundenhet hos bussar som lämnar hamnmyndigheten. Och även om uppsättningarna, med en stor röd trävägg och många målade bakgrunder, inte är särskilt påkostade, frammanar de perfekt andan i sommarens stockteatrar där många förmodligen exponerades för The Music Man från början.

Till skillnad från, säg, den vågade ikonoklastiska väckelsen i Oklahoma!som spelade Broadway för några år sedan, den här produktionen av Meredith Willsons klassiska musikal njuter stolt av sin gammaldagshet. Varför bråka med något som inte är trasigt, verkar det fråga sig, speciellt eftersom vi har våra stjärnor som vårt ess i hålet. Från hans första överraskningsinträde (åtminstone för de som aldrig sett musikalen förut) till hans showstoppande nummer “Ya Got Trouble” och “Seventy-Six Trombones” till hans kulminerande ögonblick, när han stirrar direkt på publiken med ett leende som verkar innehålla fler glänsande tänder än det finns stjärnor i himlen, Jackman har publiken i sin handflata. Och när Sutton äntligen får släppa sin karaktärs elegans och släppa loss hennes enorma danskotletter, är det definitivt inga problem längre i River City.

Med tekniska mått mätt är Jackman varken en stor sångare eller en särskilt skicklig dansare. Men han lyckas övervinna dessa smärre olägenheter genom ren viljestyrka och tydligt hårt arbete. Till skillnad från Robert Preston, som startade rollen i 1957 års Broadway-produktion och triumferande återskapade den i 1962 års filmversion, verkar han aldrig vara särskilt snål. Han är så jäkla charmig och stilig att Marians fall för honom verkar förutbestämt. Om hans Harold Hill gjorde sitt försäljningsargument direkt till publiken, skulle hälften av oss utan tvekan ponny för musikinstrument också.

Fosters namn är listat under titeln i programmet men med bokstäver lika stora som Jackmans, och hon förtjänar typsnittet. Hennes röst har inte den kristallina skönheten som föregångare som Barbara Cook och Shirley Jones, och många av låtarna är inte riktigt lämpade för henne. Men vad spelar det för roll när hon kan få en publik att älska henne med bara ett vackert leende? Hon uppvisar också en hård komisk kant som gör henne till en perfekt folie för sin motspelare. När hennes Marian äntligen ger efter för Hills charm, verkar det mindre som om han förförde henne än tvärtom.

Produktionen har en mängd rikedomar i skådespelarna, med många av de stödjande spelarna som verkar nästan för kvalificerade för sina roller. Det finns inte mindre än fyra Tony Award-vinnare bland dem, inklusive Jefferson Mays och Jayne Houdyshell som den misstänksamma borgmästaren och hans fru, Shuler Hensley som Hills medbrottsling och Marie Mullen som Marians mamma. Nöjet var och en av dem verkar ha av att göra sin breda komiska shtick visar sig vara smittsam. Tyke-skådespelaren Benjamin Pajak är förtjusande som Marians socialt tillbakadragna lillebror, liksom det stora antalet andra barn i rollistan, som sjunger och dansar som om de har trampat på brädet i decennier.

På tal om dans, det finns så mycket av det i föreställningen att det lika gärna kan döpas om till Dansmannen . Många av låtarna har utökats med utökade danssekvenser som hotar att göra kvällen till den teatrala motsvarigheten till sockervadd. Carlyles koreografi är i de flesta fall mer kraftfull än minnesvärd, med ett anmärkningsvärt undantag är hans fantastiskt uppfinningsrika “Marian the Librarian”-nummer som gör fantastisk användning av rekvisitaböcker. Under gardinsamtalet framför Jackman och Sutton ett energiskt steppdansnummer – utan någon speciell anledning, förutom att publiken kommer att äta upp det.

Inte för att det är något fel med det. Det finns inget avslöjande med denna Music Man , och det är nog lika bra. I sin målmedvetna ansträngning att frammana den musikaliska komedin Broadway från förr och få oss att känna oss lyckliga helt enkelt av att vara på en teater igen, känns showen ironiskt nog akut läglig.

Plats: Winter Garden, New York City
Skådespelare: Hugh Jackman, Sutton Foster, Shuler Hensley, Jefferson Mays, Jayne Houdyshell, Marie Mullen, Remy Auberjonois, Gino Cosculluela, Emma Crow, Benjamin Pajak, Kayla Teruel, Garrett Long, Linda Mugleston, Jessica Sheridan, Rema Webb, Phillip Boykin, Eddie Korbich, Daniel Torres, Nicholas Ward, Lance Roberts, Max Clayton
Bok-musik-texter: Meredith Willson
Berättelse: Meredith Willson, Franklin, Lacey
Regi: Jerry Zaks