På grund av det rådande klimatet kring covid-19 fortsätter Avid – tillverkaren av underhållningsteknik inklusive det flitigt använda redigeringssystemet Media Composer och ProTools ljudpostteknik – sin paus med att ställa ut på stora mässor under 2022, vilket innebär att det inte kommer att vara värd för ställer ut på de årliga NAB, NAMM och IBC evenemangen.

“Vi har gjort mycket noggrann själsrannsakan om vad vi ska göra under 2022, och när jag tittar ut mot 2022, uppenbarligen i vissa delar av världen, börjar saker och ting lugna ner sig nu och omicron börjar avta, men på globalt sett är det inte riktigt där”, säger Avids vd Jeff Rosica till The Hollywood Reporter . “Jag är fortfarande orolig personligen, och jag tror att vi som ett lag [frågade]” Vet vi verkligen om det här är slutet på det? Och vet vi verkligen om det är här vi alla kommer att vara? Speciellt när vi tänker på dessa stora globala mässor där vi lockar människor från, ni vet, 50 eller 100 länder.”

I våras beslutade Avid att inte delta i stora mässor under 2021 på grund av covid-osäkerhet, och detta är en fortsättning på den planen.

The National Association of Broadcasters (NAB) Show, som under 2019 rapporterade att cirka 91 000 deltog, beräknas äga rum 23-27 april i Las Vegas. 2020 års upplaga av showen  blev virtuell på grund av pandemin. Ett evenemang 2021 var planerat att hållas 9-13 oktober i Las Vegas men ställdes in bara några veckor innan det skulle börja på grund av en ökning av deltavarianten.

Den årliga International Broadcasting Convention (iBC) hålls vanligtvis under september i Amsterdam. Efter att ha avbrutit 2020 års upplaga planerade IBC ett personligt evenemang 2021 från 3-5 december som ställdes in bara lite mer än en vecka innan det var planerat att börja efter att värdlandet Nederländerna tillkännagav en tre veckors partiell låsning p.g.a. en ökning i fall av covid-19.

National Association of Music Merchants (NAMM) Show hålls vanligtvis i januari. Det är 2021 års upplaga avbröts och en show 2022 är planerad till 3-5 juni på Anaheim Convention Center.

Rosica säger att även om Avid inte kommer att ha utställningsmontrar vid dessa evenemang, har företaget för avsikt att ha representanter på dessa mässor för att delta på andra sätt. Han noterade också att eftersom Avid har för avsikt att delta i mindre, lokala personliga evenemang under 2022, samt hålla en roadshow som kommer till städer som Los Angeles och London för att få tid ansikte mot ansikte med kunderna.

 

 

Angående Avids beslut för stora mässor 2022, säger Roscia till THR , “Vi tittade verkligen på det, å ena sidan: Är vi säkra på att just nu, om vi ska göra åtaganden i dessa mässor, kan vi genomföra det på ett säkert sätt sätt? Men vi gör också en bedömning nu om, kommer saker och ting verkligen vara tillbaka helt till det normala?”

“Vi pratar om de stora showerna. Dessa stora shower handlar om att ta med tiotusentals människor från dussintals och dussintals länder runt om i världen”, fortsätter han. “Kommer vi verkligen att vara i ett skede där vi kommer att kunna föra samman dessa människor [på ett säkert sätt] så att det också blir framgångsrikt, eftersom vi spenderar mycket pengar på dessa shower. Det här är evenemang för flera miljoner dollar [för utställare som Avid]. Vi känner oss ännu inte riktigt säkra på att dessa program kommer att kunna spåra deltagarnas nivå 2022, eftersom vi fortfarande ser det här som ett slags övergångsår för att komma ut ur covid.”

Rosica säger att Avid förblir “stora troende” i NAB, NAMM och IBC. “Jag tror att organisationer [bakom] dessa stora mässor kommer att behöva titta på sina strategier,” tillägger han. ”Kunder har sagt till oss väldigt tydligt, de vill ha mer innehåll i vår marknadsföring. De vill ha mer digitalt, de vill ha mer virtuellt [och] de vill ha ansikte mot ansikte. Jag tror att dessa organiseringar kommer att behöva – och jag vet att de redan tittar på sin strategi – titta på, ni vet, mer lokaliserade evenemang, fler regionala evenemang, mer digitalt, mer innehåll. Jag tror att de, precis som vi alla, måste titta lite på sin strategi, för för oss kommer vår strategi för alltid att baseras på vad vi lärt oss under de senaste åren.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here